piątek, 13 kwietnia 2012

WKRÓTCE RETROSPEKTYWA VAN CLEEF&ARPELS

PUDEŁKO-TOREBKA WIECZOROWA Minaudière, Paris, 1935, or, laque, diamants taille brillant, platine, Collection Van Cleef & Arpels
© Patrick Gries / Van Cleef & Arpels
     

    Paryskie Muzeum Arts Decoratifs przygotowuje niecodzienną wystawę biżuterii.  Retrospektywa słynnej firmy biżuteryjnej Van Cleef&Arpels trwać będzie od 20 września 2011 do 10 lutego 2013 w wielkiej nawie Muzeum i zaprezentuje 400 precjozów stanowiących o renomie marki powstałej w 1906 roku, która do dzisiaj znana jest z wyrafinowanej i drogiej biżuterii, a jej historia znaczona jest technicznymi wynalazkami, których tajemnice są strzeżone i przechodzą z pokolenia na pokolenie za pośrednictwem Złotych Rąk pracowni.
     „Savoir faire” powiązana z dużą wyobraźnią i bardzo różnymi źródłami inspiracji stanowi od ponad stu lat o poziomie artystycznym wyrobów oraz obfitości form i modeli. Firmę założył Alfred Van Cleefs, syn szlifierza kamieni szlachetnych, w spółce ze swoim szwagrem, a potem bratem. Pierwszy butik otwarty na Place Vendome przyniósł im natychmiastowy sukces u wysoko postawionej klienteli, która szybko poznała się na wyjątkowym talencie biżuternika. Szybko następują kolejne otwarcia filii w Nicei, Deauville, potem w Lyonie, Cannes i Vichy. Biżuteria Van Cleef&Arpels wspaniale zaprezentuje się podczas Międzynarodowej Wystawy Sztuk Dekoracyjnych w Paryżu w 1925.
W tym okresie zainteresowanie twórców biżuterii skupia się wokół flory i fauny ale także inspirują się starożytnym Egiptem, Chinami, Japonią jak też cywilizacją perską. Staje się to pretekstem do zainicjowania nowych kombinacji kolorystycznych: lapis-lazuli, turkus, onyks, koral, emalia i laka są w  nowatorski sposób łączone ze szlachetnymi kamieniami.  Równocześnie w biżuterii białej, z diamentów i platyny, pojawiają się abstrakcyjne i geometryczne formy, które wpisują Dom w nurt Art Deco. 
7. KLIPS PIWONIA, Paris, 1937
or, platine, Serti Mystérieux rubis et rubis ronds facettés,
diamants taille brillant et baguette
Collection Van Cleef & Arpels
© Patrick Gries / Van Cleef & Arpels



  Po trudniejszym okresie II wojny światowej firma znów ma duże znaczenie w latach 50-tych, 60-tych i 70-tych.  W końcu lat 90-tych marka nabiera nowego dynamizmu wprowadzając na wzór haute couture, coroczne kolekcje. Styl Cleef&Arpels charakteryzuje oryginalność form, poszukiwanie perfekcji i upodobanie do innowacji technicznych.

.
8. BRANSOLETA PAMPILLES /pompony/, New York, 1946
or, diamants taille brillant
Collection Van Cleef & Arpels
© Patrick Gries / Van Cleef & Arpels


   Pośród klientek Van Cleef&Arpels były nie tylko królowe i księżniczki, m.in. z dworu irańskiego, księżna Windsoru i  księżniczka Grace de Monaco, ale także liczne gwiazdy, a wśród nich Elizabeth Tylor i Maria Callas. Wystawa więc zapowiada również przypomnienie historii wysokiej światowej socjety od lat 20-tych, poprzez 30-te i 50-te, aż po mocno podporządkowaną mediom współczesność.
   Z okazji wystawy przeprowadza się badania dotyczące datowania słynnych precjozów, co pozwoli po raz pierwszy zakreślić precyzyjną chronologię ich powstawania.

    A więc jeszcze tylko kilka miesięcy dzieli nas od perspektywy nacieszenia oczu widokiem najsłynniejszych wyrobów Wysokiej Biżuterii w wydaniu Van Cleef&Arpels. Może warto już rezerwować tani przelot do Paryża? Zwłaszcza, że  inne interesujące wydarzenia będą tam miały miejsce, o czym postaram się powiadomić w następnym poście.

Photos: dzięki uprzejmości Musee Les Arts Decoratifs.
Special thanks to Mdme Marie-Laure Moreau from Les Arts Decoratifs.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz