piątek, 14 marca 2014

INSPIRACJE DRIES VAN NOTEN`a

    Niezawodne w organizowaniu świetnych wystaw mody paryskie Les Arts Decoratifs oddało właśnie swą przestrzeń na kilka miesięcy belgijskiemu kreatorowi Dries van Noten. Od 1 marca do 31 sierpnia 2014 r. trwa tam pierwsza w Paryżu wystawa tego niezwykłego twórcy, obecnego na scenie mody od ponad 30 lat.


                             
                                         Dries Van Noten, Pokaz Jesień/Zima 2006
                 © Mathieu Ridelle




  
Dries Van Noten, Pokaz Jesień/Zima 2006 
© Olaf Wipperfurth



    Nie jest to jednak retrospektywa, a raczej zaproszenie do intymnej i poruszającej podróży po uniwersum kreacji, które projektant odkrywa przed widzem prezentując najrozmaitsze źródła swych inspiracji. Oryginalna ekspozycja, w drodze różnego rodzaju kumulacji i wymyślonych zestawień, konfrontuje damskie i męskie kolekcje Dries van Notena z modelami pochodzącymi ze zbiorów Arts Decoratifs, a także z fotografiami,  nagraniami video, fragmentami filmów, muzyką i wreszcie z dziełami sztuki, francuskimi i zagranicznymi, które w jakiś sposób wpływały na jego prace.  

                                                                                  

               Kostium "Bar",tafta jedwabna, Christian Dior,1947  
      Collection UFAC, Les Arts Décoratifs, © Jean Tholance            
 

                                                              



                                                     



                       Roger Vivier, wieczorowe botki Grenade 1987

                satyna haftowana przez Lesage pajetami i strusimi      piórami, 
                obcas « can-can »

                Les Arts Décoratifs, collections Mode et Textile

                Crédit : Jean Tholance



                               Claude Montana dla Idéal-Cuir suknia wieczorowa         wiosna/lato 1983 skóra jagnięca welurowa haftowana rafią; pasek ze skóry cielecej.


                        

                                       Balenciaga suknia dzienna jesień/zima 1952-1953

                organdyna plisowana « fil de fer » Lamarre`a

                Les Arts Décoratifs, collections Mode et Textile

                Crédit : Jean Tholance


W ich doborze brał osobiście udział sam projektant, wspierany przez kuratorkę wystawy,  Pamelę Golbin.
     Dries van Noten, wywodzący się z rodziny krawców /jego dziadek był specjalistą od nicowania marynarek, a ojciec jako pierwszy wprowadził w Antwerpii meska pret-a-porter/, ukończył projektowanie mody w Academie Royale des Beaux Arts w Anwers /Antwerpia/ w 1981 r. a w pięć lat później stworzył własną, niezależną markę. W tym samym czasie zaprezentował w Londynie pierwszą męską kolekcję, razem z kilkoma innymi młodymi projektantami belgijskimi. Walter van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Dirk van Saene, Dirk Bikkembergs i Marina Yee  tworzyli odtąd  nieformalną grupę nazwaną „bandą sześciu”, która przez szereg kolejnych sezonów utożsamiana była z awangardą mody. 
                                              
                                           
                                               Dries Van Noten, Pokaz Wiosna/lato 2014
                    © Tommy Tom
                        
    Indywidualny język kreacji Dries van Notena stał się szybko rozpoznawalny. Artysta, który jako dziecko jeździł już z ojcem do różnych krajów Europy w poszukiwaniu tkanin do kolekcji, a później sam odbywa liczne egzotyczne podróże czerpiąc z nich pomysły, odważnie miesza ze sobą obrazy i kultury, często odległe w czasie i w przestrzeni, nakłada na siebie rozmaite tradycje etniczne, zestawia i zderza kolory i tkaniny pochodzące z wielu źródeł równocześnie. 

                       

                                          Dries Van Noten, Pokaz jesień/zima 2008
                  © Rights reserved


   Ale ma też niezwykłą umiejętność kombinowania elementów etnicznych z klasycznymi formami europejskimi, doprowadzając te montaże niekiedy do ekstremum, jak w przypadku jedwabnego sari zderzonego z basketami firmy Adidas. Jednak zasadniczo wzoruje się na ponadczasowych klasykach, takich jak Armani czy Ralph Lauren,  łagodniejszy od swych kolegów z „bandy sześciu”, przez krytyków mody uważany jest za tego, który przejdzie do klasyki mody.
Często bezpośrednią inspiracją są dla Noten`a dzieła sztuki i niekiedy wokół nich, wokół jednego obrazu lub twórczości konkretnego artysty, powstaje cała kolekcja. Punktem wyjścia może być jakaś szczególna plama barwna, czy sposób kładzenia farby na płótnie.  Tak było w przypadku kolekcji damskiej jesień/zima 2009, która odnosi się do obrazów Francois Bacona, natomiast  kolekcja wiosna/lato 2009 została skonstruowana wokół jednego płótna Elisabeth Peyton, „Democrates are beautiful” z 2001 r. 

                     
                 Kolekcja męska Jesień/zima 2011-2012 
                 © Xavier Linnenbrink

     Kiedy indziej inspiracje są mniej konkretne, opierają się na ulotnych nastrojach i wrażeniach odczuwanych podczas podróży, pobytu w nowym miejscu, dzięki zauważeniu szczególnego światła, układu barw, linii krajobrazu itp.
     Projektant w poszukiwaniu nowych form często odnosi się do opozycji mężczyzna-kobieta próbując przesunąć, rozciągnąć zwyczajowe granice garderoby obu płci. Genderowe gesty Dries van Notena ubierają mężczyzn w koronki i kwiatowe desenie, a z kolei damskie kolekcje reinterpretują męskie kroje i linie.
     Wystawa w Les Arts Decoratifs łączy ze sobą najrozmaitsze elementy, na wzór renesansowych „gabinetów osobliwości”, pokazując wiele różnych źródeł inspiracji, które odbijają się w prezentowanych w ich kontekście ubraniach. Czasami zestawy te odzwierciedlają jedynie pewien proces pracy, którego efekt finalny może być odległy od punktów wyjścia.
W tak kreowanych przestrzeniach mamy przegląd tematów charakterystycznych dla twórczości van Notena od początku lat 80-tych. Pojawiają się więc takie tematy, jak Archetyp, Młodość, Dwoistość, Pasja.
Przewijają się przez wystawę anonimowe modele z wieku XIX, ale też dzieła takich wielkich krawców, jak Elsa Schiaparelli czy Christian Dior, a także projektantów z lat 80-tych XX w.

                       

              Elsa Schiaparelli, komple wieczorowy
              wiosna/lato 1937, Les Arts Décoratifs, 
              collections Ufac
              Crédits : Jean Tholance 


 Wyłaniają się w kontekście wystawy także dzieła malarskie artystów takich, jak Bronzino, Kees van Dongen, Yves Klein, Victor Vasarely, Francis Bacon, Elisabeth Peyton, Damien Hirst oraz znaczące filmy, jak choćby „Mechaniczna pomarańcz” Stanleya Kubricka i „Lekcja pianina” Jane Campion.

 
 Detal teksylny, satyna haftowana, circa 1889
Collection UFAC, Les Arts Décoratifs © Jean Tholance


                                

     Przygotowywanie wystawy i współpraca z Muzeum przyniosły dodatkowy, istotny dla pracy Dries van Noten`a, efekt. Inspiracja pewnymi motywami tekstylnymi XIX-wiecznymi doprowadziła do odtworzenia ich w najnowszych kolekcjach pret-a-porter - damskiej i męskiej wiosna/lato 2014, pokazywanych w Paryżu w czerwcu i wrześniu 2013.

Warto zobaczyć tą niecodzienną wystawę będąc w Paryżu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz