piątek, 15 maja 2015

MOMENTING THE MEMENTO - fashion culture we Florencji 13-16 maja 2015



Ceremonia otwarcia
                                                            

 Od 13 maja we Florencji odbywa się, po raz pierwszy we Włoszech, konferencja IFFTI  /International Foundation of Fashion Technology Institutes, która skupia 46 instytutów mody z całego świata/. Organizatorem spotkania jest florencka Polimoda - międzynarodowy wyższy instytut edukacyjny przemysłu mody - która z tej okazji zainicjowała Momenting the Memento, międzynarodowy projekt badań i wymiany kontaktów, mający na celu dyskusję nad kulturalnymi wartościami mody i przyszłością szkolnictwa w tej dziedzinie, poprzez interdyscyplinarny dialog obejmujący język współczesnej sztuki i kultury. W ramach projektu do miasta będącego kolebką renesansu przybyło liczne międzynarodowe grono profesjonalistów mody, akademików, badaczy, twórców i miłośników mody, architektury, piśmiennictwa, filozofii i designu. W niecodzienne kulturowe i artystyczne spotkanie zaangażowane zostały symboliczne miejsca miasta, takie jak Palazzo Vecchio, Opera di Santa Croce, National Central Library, Palazzo Strozzi oraz Villa Favard.
Projekt Momenting the Memento, którego kuratorką jest dyrektor Polimody - Linda Loppa, odbywa się pod patronatem Rady Miasta Florencji, Regionu Toskańskiego, Narodowej Włoskiej Izby Mody, Florenckiego Centrum   Mody Włoskiej, Pitti Imagine, Confindustria Firenze, Izby Handlowej Florencji i Prato, i z partnerskim udziałem Moleskine. 

       Linda Loppa, dyrektor Polimoda, podczas konferencji prasowej

                Uczestnicy konferencji prasowej

Interdyscyplinarny eksperyment, jak i sama debata rozwijają się wokół  sztuki, mody, architektury i myśli humanistycznej w ich różnorodnych interpretacjach, zrodzonych z uczestnictwa  szkół mody z całego świata, setki międzynarodowych delegatów i pięciuset  młodych talentów, badaczy, twórców, artystów i profesjonalistów mody. Uczestnicy dyskusji zainicjowanej przez Polimodę i grono jej wykładowców wychodzących z przeświadczenia o przełomowym momencie w jakim znalazła się moda dzisiaj, będą starali się odpowiedzieć na pytanie jaka jest przyszłość mody i jak powinna zmienić się edukacja w tej dziedzinie by wyjść na przeciw wyzwaniom współczesności.
Momenting the Memento przyjęło formułę walk&talk w symbolicznych lokalizacjach miasta, obejmując zarówno  osoby opiniotwórcze w modzie, sztuce i kulturze, jak i słynnych wizjonerów, i przebiegając poprzez sześć pól-przestrzeni eksperymentu, które wyrażają się w formie konwersacji, instalacji, projekcji video i performance`ów.
Wśród rozmówców "Conversations with..." w Odeon Cine-hall i prowadzących warsztaty w refektarzu Santa Croce są takie znane postaci świata mody, jak Diane Pernet, dziennikarka i blogerka modowa, założycielka festiwalu ASVOFF, Tim Blanks /niezależny wydawca Style.com/, Sissel Tolaas /badacz,  in-betweener/, Stefan Siegel /założyciel Not Just A Label/czy Clemens Thornquist /pisarz, badacz i projektant mody/.


W ciągu konferencji wystąpi trzech słynnych wizjonerów: Ou Ning /aktywista i dyrektor artystyczny Bishan Project, Michel Maffesoli /socjolog z paryskiej Sorbony i dyrektor Les Cahiers Europennes de Imaginaire/ i Jan Debbaut /kurator, dyrektor muzeum i nauczyciel Uniwersytetu w Gronningen/



                                               Ou Ning,wystawa w National Library, Florencja


                                                  © Ou Ning, Moleskine Notebook


 
                                                © Ou Ning, Moleskine Notebook


Zdarzenie rozwija się wokół sześciu centralnych tematów reprezentowanych przez 26 powiązanych instalacji i performance`ów wyselekcjonowanych spośród najlepszych pomysłów przysłanych do Polimody z całego świata. Tematy te to: BODY, CALLIGRAPHY, CRAFT, DRESS, IMAGERY, SPACE. 
BODY: CIAŁO - jako ciało fizyczne, główny temat świata sztuki i mody, ale też Ciało rozumiane jako język ciała, który może być studiowany w celu znalezienia kontaktu między różnymi kulturami.Fizyczna esencja ciała, które staje się potężnym elementem naszej wyobraźni /IMAGERY/ poprzez akcesoria /DRESS/ jest tematem performance/instalacji Gary Needham i Yvonne Trew /Nottingham Trent Univerity, Anglia/ - The Fetish Moment.
KALIGRAFIA: interpretowana jako piękno
pisania w znaczeniu wyrażania idei, konceptu czy metody, poetyckiego języka i artystycznej formy. Kaligrafia w relacji do mody /DRESS/ jest tematem instalacji Anny Kruyswijk /ArtEZ Institutes of the Art, Holandia/, Fashion Friction, manifest publicystycznego i kuratorskiego aspektu mody oglądanej spoza jej bardziej tradycjonalnych kręgów.
CRAFT: RZEMIOSŁO, manualna zręczność, kunszt i konkretna, aktywna praca z materiałem, dla wyrażenia oryginalności kreacji, która jest namacalnym rezultatem kształtowanej idei. W tej sekwencji znalazła się instalacja The New Body wykonana przez Saumya Pande /Pearl Academy, Indie/ wzdłuż zewnętrznego muru Bazyliki Santa Croce. 
DRESS: UBRANIE - bezdyskusyjny główny aktor  świata mody, ale także ważny element wszystkich kultur i systemów społecznych.
Ze swymi kolorami i kształtami ubranie ma nieodłączne, osobiste znaczenia dla tego kto go nosi, ale także dla osoby, która je tworzy.
Ubrania widziane poprzez percepcję i interpretację widza jest tematem performance Art of Dress, wykonanego przez studentów London College of Fashion /Anglia/.
      The Art of Dress, instalacja, London College of Fashion

Z kolei performance Adele Varcowe /RMIT University, Australia/, Adjust, także bada relacje pomiędzy ubraniem, ciałem noszącym je i kontekstem otoczenia /SPACE/.
IMAGERY: WYOBRAŹNIA, miejsce spotkania widocznego i niewidocznego, realnego i wirtualnego, namacalnego i nienamacalnego. Miejsce, gdzie łączy się myśl i twórcza wizja. W krypcie Santa Croce, obraz i wyobraźnia toczą dialog z ubraniem /DRESS/ i przestrzenią /SPACE/ w instalacji video Yuriko Satoh /Bunka Gakuen University, Japonia/ zatytułowanej Bridging Flat and Stereoscopic Space: Japan`s two-and-a-half dimensional representation in textiles and imagery, w której dwuwymiarowa konstrukcja orientalnych ubiorów tworzy trójwymiarową naturę form wykonywanych dla ubrań w stylu zachodnim, poprzez transparentne efekty, projekcje obrazów i warstw.
Także w Santa Croce ma miejsce The Choreographed Garment Ulrika Martina Larsen /Swedish School of Textiles, Dania/Szwecja/ eksplorujący w siedmiu krótkich video  interaktywne możliwości ubrania w relacji z ciałem /BODY/ podporządkowanym ruchowi współczesnego tańca.
          The Choreographed Garment, Ulrik Martin Larsen 
           /Swedish School of Textile Dania/Szwecja/

          The Choreographed Garment, Ulrik Martin Larsen 
          /Swedish School of Textile Dania/Szwecja/

SPACE:PRZESTRZEŃ - pojęta jako trójwymiarowa przestrzeń zapraszająca i otaczająca ciało /BODY/: przestrzeń urbanistyczna, architektoniczna, ale także scenograficzna, służąca stworzeniu emocji, jak w pokazie mody czy wystawie; przestrzeń percepcji i dialogu, także przestrzeń dyskursu pomiędzy formą i treścią, między "container" i "content". 
W ramach tej sekwencji powstała instalacja Stories Without Stories Toma Hall i Tony Bednall /Manchaster Metropolitan University, Anglia i USA/ - gigantyczna kartonowa marynarka wielkości 20 m kwadratowych jakby przypadkowo porzucona na schodach Villa Favard, która staje się pomnikiem codziennego życia ale też stawia pytanie o czysto dekoracyjny aspekt ubrania. 

Instalacja Stories Without Stories, Tom Hall i Tony Bednall, Villa Favard


Z kolei performance Moments Cuts - Spherical Space Richard Lindquist i Karin Peterson /Swedish School of Textiles, Szwecja/, w którym postać artysty otoczona obszernym ubiorem wewnątrz okrągłej formy odwołuje się do koncepcji "człowieka witruwiańskiego" sugerując zarazem alternatywną teorię konstrukcji form ubrania w relacji do ludzkiego ciała i jego proporcji w samej przestrzeni.
Kalendarz wydarzeń objął też trzy specjalne wieczory, w trzech wspaniałych lokalizacjach specjalnie otwartych z tej okazji dla gości : Palazzo Strozzi, Villa Favard i Salone del Cinquecento w Palazzo Vecchio. Na dziedzińcu Palazzo Strozzi odbył się performance Tonstich niemieckiej artystki Amelie Duchow, oparty na kreacji dźwiękowego kostiumu.
       Amelie Duchow, performance Tonstich, Palazzo Strozzi



      Amelie Duchow, performance Tonstich, Palazzo Strozzi

W piątek 15 maja w Salone del Cinquecento w Palazzo Vecchio odbył się galowy obiad, w trakcie którego wręczono nagrody IFFTI Awards dla najlepszych instalacji i performance`ów oraz ogłoszono zwycięzców konkursu na krótkie video, który zorganizowała Polimoda wspólnie z ASVOFF Diane Pernet. Zwyciężczynią konkursu została Anna-Maria Sadkowska i jej film, Dis-comforting.
Momenting the Memento, to także tytuł książki napisanej przez Canilo Venturi /profesora i koordynatora wydziału biznesu i komunikacji w Polimoda/. Zamysłem autora jest pobudzenie i odbudowanie nowych form interakcji pomiędzy sztuką, designem, architekturą i urbanistyką jakie  Florentczycy utrzymywali w okresie renesansu. W książce znajdują się, nigdy wcześniej nie publikowane wywiady z projektantami, dziennikarzami, osobami opiniotwórczymi, takimi jak Diane Pernet, Christian Lacroix, Tim Blanks, Rick Owens.


http://www.polimoda.com/en/news-events/2014/momenting-the-memento-book-danilo-venturi.html
 




wykorzystano materiały prasowe konferencji IFFTI 2015 Polimoda.
Wszystkie prawa zastrzeżone  All wrights reserved
Prohibited to reproduce for any other website, blog, publication or printed matter.






            











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz