W Muzeum Les Arts Décoratifs w Paryżu trwa bardzo interesująca wystawa Jean-Paul Goude`a, jednego z najbardziej znanych twórców ikonografii współczesności. Wystawa jest retrospektywą ponad czterdziestoletniej działalności artystycznej Goude`a, który zaczynał w latach 60-tych jako ilustrator we francuskich czasopismach mody i dyrektor artystyczny mitycznego nowojorskiego „Esquire” w latach 70-tych. Po powrocie do Paryża w latach 80-tych miał już swój jasno zdefiniowany, wyrazisty styl, łatwo rozpoznawalny, opierający się na specyficznej idealizacji modela, którego poddawał zabiegom „chirurgii artystycznej”. Używając nożyczek zamiast skalpela Goude dokonuje na fotografiach aktów upiększania i sublimacji stosując wypracowany przez siebie repertuar tricków polegających na zmianie proporcji ciała, wydłużaniu, poszerzaniu sylwetki oraz rozbudowywaniu trajektorii ruchu. Zafascynowany pięknem czarnoskórych kobiet staje się autorem nowego image`u piosenkarki Grace Jones, która będzie odtąd jego idealną muzą, bohaterką wymyślanych przez niego kampanii reklamowych /np. film reklamowy dla Citroena/.
Wymyślił własną metodę “stylizacji morfologicznej” , której celem jest korygowanie niedoskonałości wyglądu, poprawianie urody ludzi i otoczenia. Twórca „La French correction” podchodzi do swojej pracy ze sporą dozą poczucia humoru i ironii, a obrazy, które wychodzą z jego rąk stają się elementami współczesnej ikonografii o dużej sile przekazu i łatwo rozpoznawalnymi. Od początku lat 80-tych jego prace stały się bardzo znane dzięki rozpowszechnianiu ich przez telewizję. O ich popularności decydowała pomysłowość plastycznego języka autora i wyjątkowość jego ikonograficznego uniwersum.
Siła wyobraźni Jean-Paul Goude`a została doceniona przez ministra kultury Jacque`a Langa, który powierzył mu koncepcję wizualnej strony obchodów 200-lecia rewolucji Francuskiej w 1989 roku.Stworzył wtedy gigantyczne, multikulturowe widowisko, które przypomina instalacja stworzona przez artystę w wielkiej muzealnej nawie, a jej punktem centralnym jest gigantyczna lokomotywa.
Goude nie tylko fotografuje modę. On ją reżyseruje tworząc dla niej wymyślone postaci i fantastyczne scenerie.
Dorota Morawetz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz