PUDEŁKO-TOREBKA WIECZOROWA Minaudière, Paris, 1935, or, laque, diamants taille brillant, platine, Collection Van Cleef & Arpels © Patrick Gries / Van Cleef & Arpels |
Paryskie Muzeum Arts
Decoratifs przygotowuje niecodzienną wystawę biżuterii. Retrospektywa słynnej firmy biżuteryjnej Van
Cleef&Arpels trwać będzie od 20 września 2011 do 10 lutego 2013 w wielkiej
nawie Muzeum i zaprezentuje 400 precjozów stanowiących o renomie marki
powstałej w 1906 roku, która do dzisiaj znana jest z wyrafinowanej i drogiej
biżuterii, a jej historia znaczona jest technicznymi wynalazkami, których
tajemnice są strzeżone i przechodzą z pokolenia na pokolenie za pośrednictwem
Złotych Rąk pracowni.
„Savoir faire”
powiązana z dużą wyobraźnią i bardzo różnymi źródłami inspiracji stanowi od
ponad stu lat o poziomie artystycznym wyrobów oraz obfitości form i modeli.
Firmę założył Alfred Van Cleefs, syn szlifierza kamieni szlachetnych, w spółce
ze swoim szwagrem, a potem bratem. Pierwszy butik otwarty na Place Vendome
przyniósł im natychmiastowy sukces u wysoko postawionej klienteli, która szybko
poznała się na wyjątkowym talencie biżuternika. Szybko następują kolejne
otwarcia filii w Nicei, Deauville, potem w Lyonie, Cannes i Vichy. Biżuteria
Van Cleef&Arpels wspaniale zaprezentuje się podczas Międzynarodowej Wystawy
Sztuk Dekoracyjnych w Paryżu w 1925.
W tym okresie
zainteresowanie twórców biżuterii skupia się wokół flory i fauny ale także
inspirują się starożytnym Egiptem, Chinami, Japonią jak też cywilizacją perską.
Staje się to pretekstem do zainicjowania nowych kombinacji kolorystycznych:
lapis-lazuli, turkus, onyks, koral, emalia i laka są w nowatorski sposób łączone ze szlachetnymi
kamieniami. Równocześnie w biżuterii
białej, z diamentów i platyny, pojawiają się abstrakcyjne i geometryczne formy,
które wpisują Dom w nurt Art Deco.
7. KLIPS PIWONIA, Paris, 1937 or, platine, Serti Mystérieux rubis et rubis ronds facettés, diamants taille brillant et baguette Collection Van Cleef & Arpels © Patrick Gries / Van Cleef & Arpels |
Po trudniejszym okresie II wojny światowej firma
znów ma duże znaczenie w latach 50-tych, 60-tych i 70-tych. W końcu lat 90-tych marka nabiera nowego
dynamizmu wprowadzając na wzór haute couture, coroczne kolekcje. Styl
Cleef&Arpels charakteryzuje oryginalność form, poszukiwanie perfekcji i
upodobanie do innowacji technicznych.
|
8. BRANSOLETA PAMPILLES /pompony/, New York, 1946 or, diamants taille brillant Collection Van Cleef & Arpels © Patrick Gries / Van Cleef & Arpels |
Pośród klientek Van
Cleef&Arpels były nie tylko królowe i księżniczki, m.in. z dworu
irańskiego, księżna Windsoru i
księżniczka Grace de Monaco, ale także liczne gwiazdy, a wśród nich
Elizabeth Tylor i Maria Callas. Wystawa więc zapowiada również przypomnienie
historii wysokiej światowej socjety od lat 20-tych, poprzez 30-te i 50-te, aż
po mocno podporządkowaną mediom współczesność.
Z okazji wystawy przeprowadza
się badania dotyczące datowania słynnych precjozów, co pozwoli po raz pierwszy
zakreślić precyzyjną chronologię ich powstawania.
A więc jeszcze tylko kilka miesięcy dzieli nas od perspektywy nacieszenia oczu widokiem najsłynniejszych wyrobów Wysokiej Biżuterii w wydaniu Van Cleef&Arpels. Może warto już rezerwować tani przelot do Paryża? Zwłaszcza, że inne interesujące wydarzenia będą tam miały miejsce, o czym postaram się powiadomić w następnym poście.
Photos: dzięki uprzejmości Musee Les Arts Decoratifs.
Special thanks to Mdme Marie-Laure Moreau from Les Arts Decoratifs.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz