wtorek, 12 listopada 2013

AZZEDINE ALAIA - KRAWIEC CIAŁ - wokół wystawy w Palais Galliera





                                        

                                         Palais Galliera  

    PALAIS GALLIERA - siedziba Muzeum Mody i Kostiumu  Miasta Paryża – imponująca XIX-wieczna budowla o inspiracjach renesansowych, położona w pobliżu Trocadero - po miesiącach remontu i modernizacji ponownie otworzyła swe przestrzenie dla zwiedzających poświęcając z tej okazji pierwszą paryską retrospektywę niecodziennemu kreatorowi mody Azzedine Alaia.
                 
                
                      Alaïa dresses

                      Photography featured in the French ELLE edition, n° 2303, 
                      26 February 1990

                      © Gilles Bensimon

   
              

   Wystawa wpisuje się w program współpracy między Palais Galliera i sąsiadującym z nim Palais de Tokyo / Muzeum Sztuki Nowoczesnej Miasta Paryża/, kontynuując swą aktualną prezentację w Sali Matisse`a, w której eksponowane są modele specjalnie zrealizowane przez krawca z tej okazji.
Stworzony w ten sposób dialog pomiędzy sztukami plastycznymi i sztukami użytkowymi  jest również świadectwem poszukiwań  awangardowych twórców mody i ich praktyk wykraczających poza pole czystej użytkowości i komercji
                        
                     
                                     
                    Palais Galliera - widok od frontu 
                        

    Wraz z tą wystawą Palais Galliera podejmuje na nowo swój program wystaw, wyłącznie czasowych i tematycznych, oscylujących pomiędzy modą współczesną i historią mody.
        Przegląd złożony z 70  ikonicznych modeli  zakreśla jedyną w swoim rodzaju drogę twórczą Azzedine Alaia, projektanta pochodzenia tunezyjskiego, osiadłego od wielu lat w Paryżu. Rzeźbiarz z wykształcenia, w sferze krawiectwa jest samoukiem, samodzielnym eksperymentatorem, który swą najwcześniejszą praktykę zdobywał jako pomocnik dzielnicowego krawca w Tunisie, u którego po nocach wykańczał suknie, żeby zarobić na swoje artystyczne studia. Rzeźba jest też dla niego punktem odniesienia, gdy szyje ubrania dla kobiet -  formy obiegają trójwymiarowe ciało, które wyznacza kształt złożonych cięć i szwów.
                       
                    

                           Alaïa, bustier dress, couture S/S 2003

                           Molded leather bustier with taffeta skirt

                           Monsieur Alaïa personal archives

                           © Patrick Demarchelier

         Znany z precyzji kroju i niezwykłych, architektonicznych i strukturalnych szwów projektuje ubrania o niepowtarzalnej morfologii, ponadczasowe, esencjonalne i…ogromnie zmysłowe.
         Już na początku swej kariery miał okazję szyć dla kobiet niebanalnych, wymagających, niezwykłych osobowości, takich, jak Greta Garbo, Arletty czy Louise de Vilmorin. To był koniec lat 50-tych i początek 60-tych, kiedy po przyjeździe do Paryża, dzięki wstawiennictwu wpływowych osób z tunezyjskiej socjety, dostał pracę u Diora, a potem u Guy Laroche`a. Jednak w 1963 roku postanowił pracować już tylko na swoje nazwisko.
       Pierwszą własną kolekcję pokazał w 1979, dzięki wsparciu swego przyjaciela Thierry Mugler`a. Już wtedy został zauważony jako twórca ubrań  ze skór niezwykle delikatnych i wyrafinowanych i konsekrowany przez czołowe redaktorki mody jako obiecujący nowy talent. Tworzenie ubrań, które są „drugą skórą” stało się jego specjalnością, a robił je także z dżersejów i stretchów, które odpowiednio drapowane przynoszą nowe, spektakularne efekty. Mówi się że Alaia wymodelował nowe ciało, a jego ubrania podkreślają naturalne kształty, wzmacniają je.

                           

 
                     
                             Alaïa, Long sheath dress known as “powder puff”, S/S 1994

                             Fluffy stretch rayon strips

                             Monsieur Alaïa personal archives

                             © Paolo Roversi, 2013


     Niewielu jest krawców, którzy,  jak on,  opanowali wszystkie etapy realizacji ubioru: od  skonstruowania formy, zaprojektowania linii i brył, poprzez krojenie, szycie i okiełznanie tkaniny. Podobny jest w tym do Cristobala Balenciagi, którego pracę  bardzo sobie ceni. Jest strażnikiem spuścizny swoich wielkich poprzedników, którą bada,  analizuje i archiwizuje. Dzięki jego badaniom i wyjaśnieniom doceniono wysoko prace Madelaine Vionnet, która podobnie jak on, niestrudzenie modelowała tkaniny na manekinie, żeby osiągnąć jak najlepszy wygląd projektowanego ubioru. Również w Poiret`cie, dzięki niemu zauważono nowoczesność. Alaia jest też admiratorem Charles`a James`a i Madame Gres, a więc osobowości, które, jak on,  manifestowały w swej działalności niezależność, opozycyjność wobec utartych dróg.  
 
                    
                      


                             Alaïa, Jacket, couture S/S 2003

                             Black wool fabric, crocodile skin appliqué

                             Monsieur Alaïa personal archives

                             © Paolo Roversi, 2013

                             
    Alaia niewątpliwie czerpie z przeszłości, gdy sięga po linie z lat 30-tych czy 50-tych, ale przekładając je na nowe materiały  i stosując nowe rozwiązania techniczne w kroju i konstrukcji szwów, osiąga efekty, które są jego własnym wkładem i wyznaczają zwrotne punkty w tworzeniu się współczesnej garderoby. Sytuując ciało w centrum swoich zainteresowań Alaia wpisuje się w ciąg tych wielkich krawców, którzy modyfikowali historię mody,  jak Poiret, Vionnet, Gres czy Balenciaga.
   Tworząc od lat 80-tych , za pomocą precyzji szwów i zaszewek, sylwetkę noszącą jego własne piętno, Azzedine Alaia stał się jednym z najbardziej zasłużonych dla mody współczesnych kreatorów.
     W 1987 zdecydował się zerwać z kalendarzem, jaki dyktuje system mody. Odtąd pokazuje swoje kolekcje po wszystkich innych /tydzień lub miesiąc po/, czasem w ogóle rezygnuje z pokazywania się,  żeby lepiej skoncentrować się na tym nad czym pracuje. 


                           
                


                       Alaïa, short dress, F/W 1981

                       Black wool jersey, silvered metal zipper 
                       wrapped around the dress, boat neck and pointed 
                       sleeves

                       Monsieur Alaïa personal archives

                       © Ilvio Gallo, 1996

     Jest krawcem ubrań ponadczasowych, zazwyczaj pozbawionych ozdób, dekoracyjności. Ozdobą są często same szwy, pęknięcia, perforacje /zamiast koronek czy haftów/, zapięcia w postaci zamków błyskawicznych lub ciągów haftek, napy uważane za funkcjonalne, kładł na szlachetnych tkaninach haute couture jako dekorację.  
Alaia pracuje w rozmaitych materiałach, wśród których znajdują się także te mniej szlachetne: dzianina, stretch, dżins, drelich, popelina, bawełna. Potrafi je uszlachetnić poprzez precyzję kroju, linie dopasowujące do ciała i specyficzne  ozdoby w postaci dziurkowań, metalowych oczek itp.
Ale jego specjalnością są delikatne skóry, irchy, transparentne muśliny, Crepes de Chines pokazujące tonację ciała.
Robił też eksperymenty z wełną gotowaną uzyskując ciekawe rezultaty w zakresie puszystości tkaniny pozwalające na efekty reliefu i głębi w ubiorze. 

              
                                         Alaïa, long dress, around 1996
                      Monsieur Alaïa personal archives

                      © Ilvio Gallo, 1996

                                      

      Mogę powiedzieć, że moje ubrania są nie do zadatowania, one są zrobione, żeby trwać”. I trwają, jak dzieła sztuki, z którymi wielokrotnie je zestawiano na kolejnych wystawach. I na tej także, dialogują one z „Tańcem Nimf” Matisse`a /z 1931-33/ i „Ścianą Malowideł” Daniela Buren z 1995 w Palais de Tokyo pokazując pracę poszukującego formy projektanta jako pokrewną pracy malarza czy rzeźbiarza i zacierając w ten sposób granicę pomiędzy modą i sztuką.

                                 
                    Sala Matisse`a w Palais de Tokyo: na tle 
                      "Tańczących nimf" Matisse`a dwie kreacje 
                      Azzedine Alaia.         fot. Dorota Morawetz

Wystawa "Azzedine Alaia" , Palais Galliera, Paryż, 
otwarta od 28 września 2013 do 26 stycznia 2014

Images are exlusive for the blog ModArte-mag.. Prohibited to reproduce for any other website, blog, publication or printed matter.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz